SÖKBARA POSTER

Nedan listas alla poster som går att söka just nu!

Förkortningar: (o) Ordinarie ledamot. (s) Suppleant till ordinarie.

Siffran inom parantes (x) syftar på antal lediga poster av samma typ. Poster på verksamhetsår har en uppdragstid från 1 juli till och med 31 juni nästkommande år. Poster på kalenderår har en uppdragstid från 1 januari till och med 31 december samma år.

Vid frågor kontakta valberedningen på valberedningen@mfskane.se

Styrelseposter och FUM-funktionärsposter

Medicinska Föreningens högsta beslutande organ är Fullmäktige (FUM). Det löpande arbetet leds av styrelsen. Förenklat kan man säga att Styrelsen är MF:s regering och FUM är dess riksdag. Läs mer om: Styrelsen och FUM

+ Eventansvarig
Utlysningsperiod: Mars

Antal poster: 1

Som Eventansvarig är du huvudansvarig för MF:s kontakt med samarbetspartners,sponsorer, näringslivet och arbetslivet i stort. Som Eventansvarig sitter du även med i utskotten för de stora evenemangen som Corbalen och Stora Toddydagen för att ansvara för sponsfrågor och vara ett extra stöd för Vice Ordförande. Som person bör du vara bra på kommunikation, problemlösning och att arbeta under stress.



Utskotts- och sociala poster

Utskottsordförande ansvar för att leda och organisera sitt utskotts verksamhet. Medicinska Föreningen har över 20 olika utskott som täcker in både föreningens utbildningsbevakande bit och våra sociala utskott.

+ Högtidsmarskalk Biomed
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1

Som högtidsmarskalk arbetar du med att arrangera examenshögtider för våra medlemmar när de tar examen. Det behövs en högtidsmarskalk för audiologi- och logopedprogrammen, en för biomedicin, en för fysioterapeutprogrammet och en för läkarprogrammet. Arbetet är koncentrerat till veckorna före terminssluten (läkare och fysio HT och VT, övriga endast VT). Du har lätt för att organisera och styra upp och är bra på att få saker gjorda, sedan har du såklart en sentimental läggning och uppskattar pampiga traditioner och fuktiga föräldrarögon.


+ Högtidsmarskalk LogAud
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1

Som högtidsmarskalk arbetar du med att arrangera examenshögtider för våra medlemmar när de tar examen. Det behövs en högtidsmarskalk för audiologi- och logopedprogrammen, en för biomedicin, en för fysioterapeutprogrammet och en för läkarprogrammet. Arbetet är koncentrerat till veckorna före terminssluten (läkare och fysio HT och VT, övriga endast VT). Du har lätt för att organisera och styra upp och är bra på att få saker gjorda, sedan har du såklart en sentimental läggning och uppskattar pampiga traditioner och fuktiga föräldrarögon.


+ Körledare Ultraljud
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 2

Som körledare för Ultraljud ansvarar du för att leda sångträffarna, därför krävs det en stor sångerfarenhet och en viss kunskap inom musikteori.


+ Ordförande FYS-UR
Utlysningsperiod: April

Antal poster: 1

Som ordförande för FYS-UR brinner du för utbildningsfrågor och är beredd att lägga ner en hel del tid och jobb på att göra utbildningen för fysioterapeuter bättre! Arbetet är upplagt via en styrelse som sammanträder och diskuterar utbildningsfrågor med studenter. Du bör ha ett stort intresse för utbildningsfrågor och det är meriterande om du varit engagerad i FyS-UR tidigare. Hur du engagerar dig i FYS-UR hittar du under fliken ”Utbildningsråd”.


+ Corpus Laborans Utskottsordförande
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 2

Som ordförande för arbetsmarknadsdagen Corpus Laborans ansvarar du, tillsammans med resten av utskottet, för planeringen och genomförandet av arbetsmarknadsdagen. Du har god översikt över arbetsmarknaden för de olika programmen inom MF, men framförallt har du många idéer kring hur en arbetsmarknadsdag ska genomföras och ett driv att förverkliga dessa. Vidare besitter du bra samarbetsförmågor och är kreativ och lösningsorienterad.


+ IT-ansvarig
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1

Har du god hand med datorer är detta det rätta för dig! Du ansvarar för maillistor och hemsidan, samt en hel del datorvård.


+ Corfotograf
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1

Som Corfotograf bevakar du alla MFs events och dokumenterar i bild. Du har ett stort mått av personlig integritet och självkontroll, vilket medför att du kan vara nykter och fotografera, även i festliga sammanhang.



Övriga förtroendeposter inom MF

Medicinska Föreningen har även ett antal övriga poster av betydelse för föreningens verksamhet.

+ Seniorskollegieledamot
Utlysningsperiod: April

Antal poster: 3

Seniorskollegiet består av tidigare aktiva samt tidigare heltidare inom föreningen. Kollegiet leds av Inspektor. Syftet är att bistå med kunskap och minnen från forntida dagar. Du bör ha varit ordentligt engagerad men kanske ha trappat ner lite nu.



Corpus Medicum-gemensamma poster

Gemensamma poster för samtliga sektioner inom Corpus Medicum. MF:s fullmäktige nominerar till posten som därefter väljs av Corpus Medicums styrelse under deras sammanträde.

Medicinska Fakulteten

+ Studiesociala kommittén PNR

Verksamhetsåret 25/26

Antal platser: 1

Dessa möten samlar programansvariga för Audionomi, Logopedi och Fysioterapi tillsammans med representanter från fakulteten och studenter. Som studentrepresentant förväntas du gå igenom mötesagendan i förväg. Ärenden kan omfatta individuella fall som dispens, studieuppehåll, avhopp eller tillgodoräknanden. Eftersom känslig information diskuteras är alla möten konfidentiella. Kommittén sammanträder 3–4 gånger per termin och varje möte varar cirka 1 timme. Uppdraget är arvoderat.


Akademiska Föreningen

Alla poster fyllda.


Studentrepresentantsposter

 

Studentrepresentants-poster

 

Som studentrepresentant representerar du studenter i frågor gentemot fakulteten och universitet. Därför är det viktigt att du kan företräda studenternas bästa och vill påverka utbildningarna och studenternas miljö på universitetet.

Medicinska Fakulteten

+ Grundutbildningsnämnden GUN
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 2

Grundutbildningsnämnden är fakultetens högst beslutande organ kopplat till utbildningsrelaterade frågor och ansvarar för uppföljning av utbildningarnas kvalitetsarbete, ekonomi och genomförande. Nämnden diskuterar även frågor kopplade till studenternas arbetsmiljö, användning av olika pedagogiska modeller och kurs- och programutbud.Du bör tidigare varit engagerad i utbildningsbevakning när du sitter på denna post. Totalt är det 6 möten per termin varav 3 beredningsmöten. Posten är arvoderad.


+ Lärarförslagsnämnden
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1o + 1s

Lärarförslagsnämnden ansvarar för att handlägga anställnings- och befordransärenden av lärartjänster på fakulteten. Arbetet består av att läsa underlag och stämma av dessa mot utlysningar, kravprofiler, styrdokument och även delta på anställningsintervjuer. Då nämndens arbete är komplext och svårt att sätta sig in i är det en fördel att vara studentrepresentant under flera mandatperioder. Nämnden sammanträder ca 1 gång/månad á 2-5 h. Posten är arvoderad.


+ Nämnden för jämställdhets- och likabehandlingsfrågor
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 2

Nämnden för jämställdhet och lika villkor arbetar med jämställdhets- och lika villkorsfrågor och ansvarar för implementering och efterlevnad av styrdokument kopplat till dessa områden. Även initiering av åtgärder, projekt och resultatuppföljning görs i nämnden. Nämnden sammanträder ca 2-3 gånger/termin.Posten är inte arvoderad.


+ Forskningsrådet
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1

Mer information kommer.


Institutionsstyrelser

+ Styrelsen för EMV
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1s

Institutionen för experimentell medicinsk vetenskap (EMV) är en av sex institutioner vid Medicinska Fakulteten. I institutionsstyrelsen fattas strategiska beslut om forskningsverksamheten och man har diskussioner om allt från ekonomi till arbetsmiljö. Som studentrepresentant ska du ge ett studentperspektiv i diskussionerna och har även rösträtt vid beslut. Du kommer lära dig mycket om forskning, organisation och verksamhetstänk. Posten passar dig som är intresserad av att forska eller arbeta inom fakulteten i framtiden!

2 möten/termin ca 2 timmar åt gången. Läs mer om EMVs forskningsverksamhet HÄR!


+ Styrelsen för IKVL
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1o + 1s

Institutionen för kliniska vetenskaper, Lund (IKVL), är en av sex institutioner vid Medicinska Fakulteten. I institutionsstyrelsen fattas strategiska beslut om forskningsverksamheten och man har diskussioner om allt från ekonomi till arbetsmiljö. Som studentrepresentant ska du ge ett studentperspektiv i diskussionerna och har även rösträtt vid beslut. Du kommer lära dig mycket om forskning, organisation och verksamhetstänk. Posten passar dig som är intresserad av att forska eller arbeta inom fakulteten i framtiden!

3 möten/termin ca 2 timmar åt gången. Läs mer om IKVLs forskningsverksamhet HÄR!


+ Styrelsen för IKVM
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1o + 1s

Institutionen för kliniska vetenskaper, Malmö (IKVM), är en av sex institutioner vid Medicinska Fakulteten. I institutionsstyrelsen fattas strategiska beslut om forskningsverksamheten och man har diskussioner om allt från ekonomi till arbetsmiljö. Som studentrepresentant ska du ge ett studentperspektiv i diskussionerna och har även rösträtt vid beslut. Du kommer lära dig mycket om forskning, organisation och verksamhetstänk. Posten passar dig som är intresserad av att forska eller arbeta inom fakulteten i framtiden!

3 möten/termin ca 2 timmar åt gången. Läs mer om IKVMs forskningsverksamhet HÄR!


+ Styrelsen för ILM
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1s

Institutionen för laboratoriemedicin (ILM) är en av sex institutioner vid Medicinska Fakulteten. I institutionsstyrelsen fattas strategiska beslut om forskningsverksamheten och man har diskussioner om allt från ekonomi till arbetsmiljö. Som studentrepresentant ska du ge ett studentperspektiv i diskussionerna och har även rösträtt vid beslut. Du kommer lära dig mycket om forskning, organisation och verksamhetstänk. Posten passar dig som är intresserad av att forska eller arbeta inom fakulteten i framtiden!

2-3 möten/termin ca 2 timmar åt gången. Läs mer om ILMs forskningsverksamhet HÄR!


+ Styrelsen för ITM
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1o + 1s

Institutionen för translationell medicin (ITM) är en av sex institutioner vid Medicinska Fakulteten. I institutionsstyrelsen fattas strategiska beslut om forskningsverksamheten och man har diskussioner om allt från ekonomi till arbetsmiljö. Som studentrepresentant ska du ge ett studentperspektiv i diskussionerna och har även rösträtt vid beslut. Du kommer lära dig mycket om forskning, organisation och verksamhetstänk. Posten passar dig som är intresserad av att forska eller arbeta inom fakulteten i framtiden!

2-3 möten/termin ca 2 timmar åt gången. Läs mer om ITMs forskningsverksamhet HÄR!


Programnämnder och kommittéer under PNL

PNL står för Programnämnden Läkarprogrammet. Dessa kommittéer behandlar därför internationella frågor, examinationsfrågor och studiesociala ärenden på läkarprogrammet.

+ PNL-ledamot
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 2s

PNL ansvarar för utveckling, planering och ledning av läkarprogrammet och dess kurser, och för att utbildningen bedrivs ändamålsenligt och effektivt, i enlighet med gällande regelverk. Som studentrepresentant ska du föra fram den breda studentgruppens perspektiv. Nämnden sammanträder tre gånger per termin a 3 h, och inför varje sammanträde hålls också beredningsmöten där du som studentrepresentant förväntas delta. Posten är arvoderad.


+ Ledningsgrupp preklin PNL
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1

Posten som studentpresent i ledningsgrupp grundnivå representerar man studenter i frågor och diskussioner gällande den prekliniska utbildningen på läkarprogrammet. Gruppen träffas för att diskutera samtliga terminer på preklin och fokuserar på förbättringsarbete för kursen och dess delmoment. Gruppen sammanträder 2 gånger per termin i möten om cirka 2 timmar per tillfälle. Posten är inte arvoderad.


+ Kursplansberedningen PNL
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1

Kursplansberedningen under PNL granskar kursplaner som skickas in för beslut till programnämnden. Detta innebär arbete med att läsa utkast till kursplanerna och ge feedback gällande förändringar till kursansvariga, så att kursplanen när den sedan kommer till nämnden har genomgått en första granskning. Som studentrepresentant ska du bidra med studenternas perspektiv så att kursplanen blir så tydlig som möjligt för studenterna. Kursplansberedningen sammanträder inför de programnämndssammanträden det inkommit kursplaner till, cirka 2 gånger per termin. Posten är inte arvoderad.


Programnämnder och kommittéer under PNM

PNM står för Programnämnden för Masterprogrammen. Dessa kommittéer behandlar därför internationella frågor, examinationsfrågor och studiesociala ärenden på kandidatprogrammet i Biomedicin, masterprogrammet i Biomedicin och Master’s in Public Health.

+ PNM-ledamot (o) (biomedkand.)
Utlysningsperiod: April

Antal poster: 1s

Programnämnden för masterutbildningar ansvarar för masterprogrammen i biomedicin och folkhälsovetenskap, kandidatprogrammet i biomedicin, hälsovetenskapligt basår samt fakultetens fristående kurser. Nämnden ansvarar för strategiska beslut som berör flera program inom nämnden eller större frågor gällande specifika program. Punkter som berörs är bland annat godkännande av nya kursplaner, programmens budgetar och kvalitet. Som studentrepresentant representerar man studenterna på sitt eget program.Nämnden sammanträder tre gånger per termin a 3 h, och inför varje sammanträde hålls också beredningsmöten där du som studentrepresentant förväntas delta. Posten är arvoderad.


+ Studiesociala kommittén PNM (biomed)
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1

På mötena samlas programmens ledningar, lärarrepresentanter och studentrepresentanter. Inför mötena förväntas du som studentrepresentant läsa dig in på de olika ärendena som ska hanteras. Det kan vara individärenden kring dispens, uppehåll, avhopp eller tillgodoräknande av kurser och poäng. Eftersom känslig information tas upp omfattas det som sägs på mötena av sekretess. Kommittén sammanträder vid 1-2 tillfällen per termin, ca 2-3 timmar per möte. Posten är arvoderad..


+ Internationella kommittén PNM ledamot
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 2

Internationella kommittéen diskuterar internationella möjligheter för studenterna inom nämnden. Detta handlar om bland annat utbyten men även internationalisering av programmen och internationella möjligheter på hemmaplan så som Certificate of international merits. Även återrapportering från internationella samarbetsorgan diskuteras här. Kommittén sammanträder 1-2 sammanträden per termin, cirka 1-2 timmar per möte. Förankring och återrapportering bör ske med utbildningsrådet. Posten är arvoderad.


+ Examinationskommittén PNM
Utlysningsperiod: April

Antal poster: 2

Examinationskommittén diskuterar olika frågor kopplat till examinationer på programmet. Det kan röra sig om allt från instruktioner till de som skriver tentafrågor, hur man undviker fusk vid examination och examination kopplat till QPS-systemet. Kommittén diskuterar även aktuella ärenden kopplat till examination, överklagandeärenden eller ärenden kopplade till byte av examinator. Kommittén sammanträder 2 gånger per termin i cirka 3 timmar per tillfälle. Posten är arvoderad.


+ Kursplansberedningen PNM
Utlysningsperiod: April

Antal poster: 1

Kursplansberedningen under PNM granskar kursplaner som skickas in för beslut till programnämnden. Detta innebär arbete med att läsa utkast till kursplanerna och ge feedback gällande förändringar till kursansvariga, så att kursplanen när den sedan kommer till nämnden har genomgått en första granskning. Som studentrepresentant ska du bidra med studenternas perspektiv så att kursplanen blir så tydlig som möjligt för studenterna. Kursplansberedningen sammanträder inför de programnämndssammanträden det inkommit kursplaner till, cirka 2 gånger per termin. Posten är inte arvoderad.


Programnämnder och kommittéer under PNR

PNR står för Programnämnden för Rehabiliteringsprogrammen. Dessa kommittéer behandlar därför internationella frågor, examinationsfrågor och studiesociala ärenden på bland annat Logopedprogrammet och Audionomprogrammet.

+ PNR-ledamot (log)
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1s

PNR omfattar studenterna på logoped-, audionom-, fysioterapeut- och arbetsterapeutprogrammet. Nämnden ansvarar för strategiska beslut som berör flera program inom nämnden eller större frågor gällande specifika program. Som studentrepresentant representerar man studenterna på sitt eget program.Nämnden sammanträder tre gånger per termin a 3 h, och inför varje sammanträde hålls också beredningsmöten där du som studentrepresentant förväntas delta. Posten är arvoderad.


+ PNR-ledamot (aud)
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1o + 1s

PNR omfattar studenterna på logoped-, audionom-, fysioterapeut- och arbetsterapeutprogrammet. Nämnden ansvarar för strategiska beslut som berör flera program inom nämnden eller större frågor gällande specifika program. Som studentrepresentant representerar man studenterna på sitt eget program.Nämnden sammanträder tre gånger per termin a 3 h, och inför varje sammanträde hålls också beredningsmöten där du som studentrepresentant förväntas delta. Posten är arvoderad.


+ PNR-ledamot (fysio)
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1o + 1s

PNR omfattar studenterna på logoped-, audionom-, fysioterapeut- och arbetsterapeutprogrammet. Nämnden ansvarar för strategiska beslut som berör flera program inom nämnden eller större frågor gällande specifika program. Som studentrepresentant representerar man studenterna på sitt eget program.Nämnden sammanträder tre gånger per termin a 3 h, och inför varje sammanträde hålls också beredningsmöten där du som studentrepresentant förväntas delta. Posten är arvoderad.


+ Internationella kommittén logaud (aud)
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1o + 1s

Internationella kommittéen diskuterar internationella möjligheter för studenterna inom nämnden. Detta handlar om bland annat utbyten men även internationalisering av programmen och internationella möjligheter på hemmaplan såsom Certificate of International Merits.Gruppen sammanträder två gånger per termin, cirka 2 timmar per tillfälle. Posten är arvoderad. .


+ Internationella kommittén logaud (log)
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1o + 1s

Internationella kommittéen diskuterar internationella möjligheter för studenterna inom nämnden. Detta handlar om bland annat utbyten men även internationalisering av programmen och internationella möjligheter på hemmaplan såsom Certificate of International Merits.Gruppen sammanträder två gånger per termin, cirka 2 timmar per tillfälle. Posten är arvoderad.


+ Internationella kommittén (fysio)
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1s

Internationella kommittéen diskuterar internationella möjligheter för studenterna inom nämnden. Detta handlar om bland annat utbyten men även internationalisering av programmen och internationella möjligheter på hemmaplan såsom Certificate of International Merits.Gruppen sammanträder två gånger per termin, cirka 2 timmar per tillfälle. Posten är arvoderad.


+ Ledningsgrupp (aud)
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 2

Ledningsgruppen fungerar som ett diskussionsforum för att öka och bibehålla ett gott samarbete genom terminerna på Audionomprogrammet. Som studentrepresentant i gruppen får du chansen att direkt diskutera kursfrågor med de ansvariga på programmet.


Andra arbetsgrupper

+ Huntingtoncentrum
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1

2017 bildades Huntingtoncentrum som ett samarbete mellan Skånes universitetssjukhus (SUS), Skånevård Sund, Medicinsk service och Lunds universitet. Centrumets forskning fokuserar på Huntingtons sjukdom, både kopplat till sjukdomsförloppet, högspecialiserad vård och stöd till patienter och anhöriga. Styrgruppen består, utöver en studentrepresentant, av forskare och annan aktiv personal vid centrumet. Gruppen sammanträder cirka 2 gånger per termin om cirka 2 timmar per tillfälle. Posten är inte arvoderad.


+ Neuronanocenter
Verksamhetsår 25/26

Antal poster: 1

Centrum för neuronanomedicin bildades 2017 som ett samarbete mellan Region Skåne, Skånes universitetssjukhus (SUS) och Lunds universitet. Centrumets syfte är att förbättra samordning av tvävetenskaplig grundforskning, klinisk forskning, klinisk verksamhet och näringslivssatsningar för att förbättra vetenskaplig kvalitet och patientnytta. Styrgruppen utgörs, utöver studentrepresentanten, av verksamma personer vid centrumet från både universitetet och SUS. Posten är inte arvoderad.